Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βασίλη, από πού κρατάει η σκούφια τους;

Ξημερώματα Κυριακής, 2 Ιουνίου 2013. Έπειτα από μία ιδιαιτέρως κουραστική ημέρα, είπα να χαλαρώσω ακούγοντας λίγη μουσική. Έβαλα στο κινητό έναν γνωστό ραδιοφωνικό σταθμό της Θεσσαλονίκης, ακουστικά στ’ αυτιά και απλώθηκα στο κρεβάτι. Κι ενώ σιγά-σιγά έχανα επαφή με το περιβάλλον και πλησίαζα σε κατάσταση απόλυτου ύπνου (σίγουρα, σας έχει τύχει να κοιμηθείτε και το ραδιόφωνο να παραμένει ανοιχτό), γαρίδα το μάτι μου. Μητροπάνος… Στίχοι γνώριμοι, αλλά κομμάτι άγνωστο και αυτό ήταν που μου κίνησε την περιέργεια.

«Φύγε καρδιά μου»,  τραγουδούσε ο αγαπημένος μου «Μητσάρας», όσο εγώ προσπαθούσα να μείνω ξύπνιος και να απολαύσω ένα κομμάτι που δεν το ήξερα, το άκουγα για πρώτη φορά, όμως μου ήταν οικείο. Για την ακρίβεια, όχι απλώς μου ήταν οικείο, αλλά ήμουν σε θέση να σιγοτραγουδώ τα κουπλέ. Μόνο τα κουπλέ. Επρόκειτο για ένα τραγούδι που είχε τον ρυθμό τσιφτετελιού και ο αείμνηστος Δημήτρης Μητροπάνος είχε συμπεριλάβει στο album του «Πες μου τ’ αληθινά σου», που κυκλοφόρησε το 2005. Οι στίχοι ανήκουν στη Ρεβέκκα Ρούσση και η μουσική στον Στέφανο Κορκολή.
Δύο χρόνια αργότερα, το 2007, ένας άλλος αγαπημένος μου λαϊκός ερμηνευτής, ο Γιάννης Πλούταρχος ηχογράφησε έξι demo τραγούδια, τα οποία κυκλοφόρησαν και έγιναν ευρέως γνωστά μέσω του διαδικτύου. «Θα σε θυμάμαι όμορφη», λέγεται ένα απ’ αυτά και είναι ζεϊμπέκικο, σε στίχους Ρεβέκκας Ρούσση και μουσική Ζωής Τηγανούρια. Ναι, σωστά μαντέψατε. Ο λόγος για τον οποίο που, παρόλο που δεν είχα ακούσει ξανά το «Φύγε καρδιά μου» του Μητροπάνου, γνώριζα το κουπλέ του, ήταν γιατί το ήξερα από τον Γιάννη Πλούταρχο. Η στιχουργός έγραψε αρχικά ένα κομμάτι για τον Μητροπάνο, το οποίο κυκλοφόρησε κανονικά. Πέταξε μετά το ρεφραίν, γράφοντας άλλο, το τσιφτετέλι του Κορκολή έγινε ζεϊμπέκικο από την Τηγανούρια και όλο αυτό ερμηνεύτηκε, ως ένα τελείως διαφορετικό τραγούδι, από τον Πλούταρχο, ο οποίος πάντως δεν το έχει βάλει -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- σε κάποιον επίσημο δίσκο του.

Φύγε καρδιά μου
Σου ‘δειξα εμπιστοσύνη τη στιγμή εκείνη
που ‘χες βάλει πλώρη για άλλη αγκαλιά
σου ‘δειξα ευαισθησία έγινα θυσία
μα είχες βάλει πλώρη για άγνωστα φιλιά
Φύγε καρδιά μου
παρ’ τα όνειρα μου
φύγε θα σ’ έχω μες τη σκέψη μου Θεό
φύγε καρδιά μου καίει η φωτιά μου
και αν σ’ αγαπάω ξέρω και να σ’ αρνηθώ
φύγε καρδιά μου ξέρω και να σ’ αρνηθώ
Σου ‘δωσα τον εαυτό μου το βαθύ εγώ μου
το κρυφό μου δάκρυ και αναστεναγμό
σου ‘δειξα εμπιστοσύνη μα την ώρα εκείνη
βρήκες να κεράσεις ένα χωρισμό
Θα σε  θυμάμαι όμορφη
Σου ‘δειξα εμπιστοσύνη τη στιγμή εκείνη
που ‘χες βάλει πλώρη για άλλη αγκαλιά
σου ‘δειξα ευαισθησία έγινα θυσία
μα είχες βάλει πλώρη για άγνωστα φιλιά
Θα σε θυμάμαι όμορφη θα σε θυμάμαι μόνη
έτσι όπως ήσουν πάντα προτού σε ερωτευτώ
Θα σε θυμάμαι όμορφη θα σε θυμάμαι μόνη
κι εκεί που σε θυμάμαι εκεί θα σ’ αρνηθώ
Σου ‘δωσα τον εαυτό μου το βαθύ εγώ μου
το κρυφό μου δάκρυ και αναστεναγμό
σου ‘δειξα εμπιστοσύνη μα την ώρα εκείνη
βρήκες να κεράσεις ένα χωρισμό
Με τον Μητροπάνο εμπλέκεται και η δεύτερη ιστορία που έχω να σας παραθέσω. Το 1976, κυκλοφορεί έναν δίσκο με τίτλο «Λαϊκά ‘76», όπου εμπεριέχεται το τραγούδι «Δύο νύχτες», το οποίο έμελλε να στιγματίσει την πορεία του καλλιτέχνη ως μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της μακρόχρονης καριέρας του. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο γεγονός ότι αποτελεί τριπλέτα!
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, η Μαρινέλλα ηχογράφησε το κομμάτι «Δύο νύχτες», σε στίχους Ηλία Λυμπερόπουλου και σε μουσική Τόλη Βοσκόπουλου, και το συμπεριέλαβε στον δίσκο της «Όταν σημάνει εσπερινός». Ο Κωστής Χρήστου, από την πλευρά του, είναι ο πρώτος ερμηνευτής του τραγουδιού «Αλίμονο», σε στίχους Σοφίας Καπίρη και σύνθεση Μίμη Χριστόπουλου, ενώ οι Θάνος Μπρατσιώτης και Σοφία Ζανίνου τραγούδησαν το «Θέλω απόψε να σου γράψω», που γράφτηκε από τους Σπύρο Παπαβασιλείου (μουσική) και Κώστα Βέργο (στίχοι). Ο πρώτος, μάλιστα, ήταν αυτός που είχε την ιδέα της ενοποίησης των τριών παραπάνω κομματιών και την υλοποίησε υπό τον ενιαίο τίτλο «Δύο νύχτες». Ο Δημήτρης Μητροπάνος ήταν ο ερμηνευτής και μία τεράστια επιτυχία είχε μόλις εφευρεθεί (αδόκιμο το ρήμα, όταν μιλάμε για μουσική, αλλά, στην περίπτωσή μας, ταιριαστό).
Αξίζει να σημειωθεί, πως στα τελευταία του live, πριν τον ξαφνικό, όσο και πρόωρο, θάνατό του, ο Μητροπάνος είχε αντικαταστήσει το «Θέλω απόψε να σου γράψω», με το «Βγήκε η ζωή μας στο σφυρί» των Μίκη Θεοδωράκη και Φώντα Λάδη, ενώ συνήθως, επέλεγε να ολοκληρώσει την ερμηνεία του με το «Αλίμονο», παραλείποντας εντελώς το τρίτο μέρος.
Πηγές
http://www.ogdoo.gr/portal/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=3966&Itemid=43
http://kithara.to/ss.php?id=Q3Jwct6jQuiBBSqWx6STX4zM5q5GNHc32AFtPrqgIHfCplfU93AN15FLRIeRab2AxIrRglEAiG8XB2jppZCQBRgvGLLlJl9F
http://kithara.to/ss.php?id=JB4H7LEKl5emLhRQBFRzsGmLrXgnF_uQzfZTgBB_fwnCplfU93AN15FLRIeRab2AxIrRglEAiG-tWrgPlIzMtCtukeN8M2ND




Έγραψε ... ο Βασίλης Μαυρόπουλος: 


Wimbledon όπως… Χιροσίμα
Ποντάρετε αν τολμάτε!
Τον θέλω και τον φέρνω
ChL: Εν αναμονή των σπουδαίων
Η ποδοσφαιρική Μπαρτσελόνα: Μέρος Α’ (1899-1940)
Η ποδοσφαιρική Μπαρτσελόνα: Μέρος Β’ (1941-1980)

Η ποδοσφαιρική Μπαρτσελόνα: Μέρος Γ’ (1981-2012)
Μας μπερδεύει
Στη δύση του Μάρτη…
Η ηρεμία του Ιβάν
Το παραμύθι είχε και δράκο
Ο… καλύτερος Έλληνας προπονητής

Επτά σημεία σε μια εβδομάδα
Πιστόριους ή… Πιστόλιους
Η καλή μας κληρωτίδα…
Λείπει ο Κούδας!
Πεπ, ήρθε η ώρα για αποδείξεις…
Ομαδικώς για το τρελάδικο




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ντέρμπι με τα όλα του

Με 3-3 έληξε το ντέρμπι στο Merseyside, με την κόντρα του Μιραλάς (που σκόραρε αλλά, γλύτωσε και την αποβολή του με κόκκινη κάρτα) με τον Σουάρεζ, να κλέβει τα φώτα της δημοσιότητας ...

Πιστόριους ή… Πιστόλιους

Η ειδωλοποίηση συνιστά ένα μεγάλο λάθος, από το οποίο δεν μαθαίνουμε οι άνθρωποι, το επαναλαμβάνουμε, γίνεται κάτι που δεν περιμένουμε, απογοητευόμαστε, λέμε πως δεν θα χρίσουμε ξανά στο μέλλον κάποιον άνθρωπο πρότυπο, υπόσχεση που δεν κρατάμε και φτου και από την αρχή.

Πεπ, ήρθε η ώρα για αποδείξεις…

Για τον Πεπ Γκουαρδιόλα δεν έχω άποψη, γράφει ο Βασίλης Μαυρόπουλος , είμαι μπερδεμένος πώς το λένε; Πολυνίκης στην Μπαρτσελόνα, με δύο Champions League, τρεις κατακτήσεις Primera Division και δύο Copa del Rey. Βάσει τίτλων, με άλλα λόγια, είναι ο καλύτερος όλων τα τελευταία χρόνια.